10 Simpele promotietips voor een bomvolle beursstand

Met deze 10 slimme promotietips trekt je beursstand alsnog volop de aandacht. 

Het leek zover weg, de beurs waar je binnenkort staat. Maar wat vielen de voorbereidingen tegen en wat kostte het veel tijd. De promotie schoot er dan ook flink bij in en over een paar dagen is het al zover! Komt je dit bekend voor? Lees dan snel verder, want met de 10 tips en suggesties uit dit artikel trekt je beursstand alsnog volop publiek. Zelf als je nog helemaal niets aan marketing hebt gedaan.

Tip 1 voor een volle beursstand. Nodig mensen persoonlijk uit

Heb je weleens een persoonlijke uitnodiging ontvangen, dan weet je hoe fijn dit voelt. Iedereen vindt aandacht prettig. Maak daar slim gebruik van en nodig mensen persoonlijk uit op je stand.

Stuur persoonlijke uitnodigingen naar klanten en zakenrelaties, maar denk ook aan bloggers, leveranciers, journalisten enzovoorts. Kortom: naar iedereen die geïnteresseerd kan zijn en die op termijn iets voor je kan betekenen. Misschien zijn ontvangers verhinderd, maar ze voelen zich zeker gevleid en het gebaar onthouden ze.

Tip 2. Stuur een uitnodiging per post

Je kunt mensen eenvoudig per e-mail uitnodigingen voor een vakbeurs. Het nadeel is dat je uitnodiging snel ondersneeuwt in de volle mailbox, of misschien wel in de spamfolder belandt.

Wil je een stapje verder gaan? Stuur dan een opvallende uitnodiging per post. Maak hem persoonlijk en vertel of laat zien wat genodigden kunnen verwachten. Dit kost je weliswaar meer tijd, geld en moeite, maar je valt veel eerder op. Helemaal als je hem met de hand schrijft en ondertekent.

Tip 3. Nodig geïnteresseerden uit per e-mail

Duizenden mensen met een handgeschreven ansichtkaart uitnodigen is geen doen. Voor minder belangrijke prospects is e-mail geschikt. Het is goedkoop, je bereikt veel mensen en bij populaire nieuwsbriefproviders kun je personaliseren. Schrijf je bijvoorbeeld Beste _voornaam_ dan verschijnt op die plek de voornaam van de geadresseerde.

Nieuwsbrieven kun je versturen vanuit Outlook, Gmail of Hotmail. Wil je het professioneler aanpakken, maak dan gebruik van een nieuwsbriefprovider als AweberGetResponse of MailChimp  (tot 2000 ontvangers gratis).  Dit vergroot de kans dat je nieuwsbrief in de Inbox belandt en ontvangers kunnen zich zelf afmelden, of hun mailadres wijzigen.

Denk bij het samenstellen van de e-mail uitnodiging altijd aan de voordelen voor de lezer. Wat schieten zijn met hun bezoek op? Benadruk dit en geef ze een goede reden om te komen. Toon ook een afbeelding van team, je bedrijf of beursstand, zodat ze precies weten wie je bent en wat ze kunnen verwachten. Dat verlaagt de drempel.

Tip 4. Bedenk speciale aanbiedingen voor vaste klanten

Mensen krijgen graag een speciale behandeling. Dit principe kun je doorvoeren in je uitnodigingen. Stel beursbezoekers bijvoorbeeld een exclusief voordeel in het vooruitzicht, zoals:

  • Een 2 = 1 actie
  • Korting met een speciale actiecode
  • Een bijzonder cadeau voor de voor eerste 20 standbezoekers

Je kunt zelf vast meer acties verzinnen. Waar je ook voor kiest, laat beursbezoekers zich speciaal voelen.

Tip 5. Update je site, blog en social media-accounts

Online maak je snel bekend dat je op een beurs staat. Maak het wereldkundig via je blog, social media-kanalen en je website.

Creëer eventueel een speciale pagina op je site, die je volledig toespitst op de beursdeelname. Voeg hier beursacties, foto’s en video’s aan toe en vergeet de social media Sharing-knoppen niet. Vanaf verschillende kanalen kun je nu naar deze beurspagina verwijzen en hopelijk delen bezoekers hem spontaan.  

Tip 6. Stook het vuurtje verder op via social media

In aanloop naar je beursdeelname kun je geïnteresseerden lekker maken via social media. Deel foto’s, stel vragen en betrek mogelijke bezoekers bij je voorbereiding. Hou het vooral laagdrempelig en persoonlijk en vergroot zo de kans dat mensen je in het echt de hand willen schudden.

Tip 7. Pas je e-mail handtekening aan

De automatische handtekening onder een e-mail is een slimme plek voor promotie. Plaats hier een korte advertentietekst en link waarmee je ontvangers attendeert op je beursdeelname. Vraag collega’s hetzelfde te doen.

Wil je weten hoeveel mensen op de link in je e-mail klikken? Met de Campaign URL Builder van Google kun je een aangepaste url aanmaken, met een trackingcode. Gebruik deze in de handtekening en je kunt in Google Analytics exact zien hoeveel mensen op deze ‘speciale’ link klikten.

Tip 8. Nodig mensen uit via LinkedIn

Nog een manier om relaties persoonlijk uit te nodigen voor je beurs of event is LinkedIn. Via je adresboek kun je geïnteresseerden een persoonlijk bericht sturen. Bedenk ook hierbij wat het hen oplevert. Waarom zou iemand een dag werk opgeven om jou te bezoeken? Wat worden zij er beter van? Benoem dat!

Tip 9. Gebruik SMS en Whatsapp

Iedereen is druk en krijgt veel e-mail. Met de druk op een knop verwijder je een bericht en zie je hem nooit terug. Wed daarom op meerdere paarden en zet ook SMS, Whatsapp of zelfs een persoonlijk bericht via Facebook of Twitter in. Mogelijk geïnteresseerden die je aanvankelijk negeerden bereik je zo misschien toch.

10. Promoot op de beurs zelf

Daar sta je dan op de beurs, tussen tientallen andere exposanten. Ga er niet klakkeloos vanuit dat bezoekers je vinden en doe ook hier extra je best. Leg bijvoorbeeld uitdagende flyers neer, hang buiten posters op of bestel vloerstickers. Bij de meeste beurzen moet je voor deze promotiemogelijkheden wel extra betalen.

Promotie onmisbaar voor een volle beursstand

Tijdens de voorbereiding van een beursstand raken promotie en marketing vaak op de achtergrond. Je bent simpelweg te druk met praktische zaken en de waan van de dag. Gelukkig kun je veel schade inlopen met de slimme promotietips uit dit artikel. Ze kosten relatief weinig tijd en nauwelijks geld. Zo ben je toch nog vindbaar en word je beursdeelname alsnog een groot succes.

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.
This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.