5 nadelen van beursdeelname en hoe je ze ondervangt

Deelnemen aan een publieks- of vakbeurs levert veel op. Mits je het verstandig aanpakt en het toeval tot een minimum beperkt. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want waarschijnlijk ben je ontzettend druk en komt ‘die beurs’ er ‘even’ bij. Waar moet je op letten en welke nadelen moet je het hoofd bieden? We zetten ze op een rij.

Nadeel 1. Beursdeelname kost veel tijd

 Deelnemen aan een beurs kost veel tijd, helemaal als je het goed wilt doen. Er gaat veel tijd zitten in de voorbereiding, het regelen van een beursstand, het uitnodigen van geïnteresseerden en ga zo maar door.

De beursstand zelf moet je (laten) opbouwen en misschien moet je voor het evenement reizen en overnachten. Tijdens het evenement blijft je gewone werk liggen.

Na de beurs beschik je – als het goed is – over de contactgegevens van waardevolle leads en die wil je zo snel mogelijk benaderen. Ook dit kost weer tijd. Een beursdeelname is kortom geen kwestie van ‘dat doen we eventjes’.

Oplossing. Een succesvolle beursdeelname begint met een plan. Begin op tijd en breng in kaart wat er allemaal moet gebeuren. Praktisch en op het vlak van marketing en sales.  Maak vervolgens een realistische planning en houd je daaraan. Deze checklist voor een succesvolle beursdeelname is een goed startpunt.

Nadeel 2. Beursdeelname is duur

Een tweede nadeel van het exposeren op een beurs is het prijskaartje. Je moet standruimte reserveren, een beurstand huren of kopen en personeel inzetten. Ook heb je een marketingbudget nodig, om de stand aan te kleden en je beursdeelname vooraf onder de aandacht te brengen. Dit is helaas niet gratis.   

Oplossing. Duur is een relatief begrip. Zou jij 20.000 euro investeren als je 100.000 euro kunt verdienen? Op een beurs kom je laagdrempelig in contact met honderden geïnteresseerden, bestaande klanten en concurrenten. Dit biedt legio mogelijkheden om interessante deals te sluiten.

Een bijkomend voordeel van een beurs is dat je eenvoudig marktonderzoek kunt doen. Je ziet wat concurrenten doen en wat klanten willen. Met deze kennis kun je je bedrijfsstrategie en marketingactiviteiten desgewenst bijsturen en aanscherpen. Dit bespaart geld.

Als derde is het van belang om van te voren goed te kijken naar je budget en de doelen die je wilt behalen. Maak dit meetbaar en bepaal KPI’s, indicatoren waarmee je het succes van de beursdeelname kunt meten. Kies voor de volgende beurs weloverwogen op basis van deze objectieve data. Dan weet je precies wat de investering opleverde en of ‘duur’ slechts een gevoel is, of een feit.

 Nadeel 3. De concurrentie op een beurs is immens

 Op een publieks- of vakbeurs staan veel concurrenten. Dan val je toch nooit op?

Oplossing. Op succesvolle beurzen staan veel concurrenten en wellicht hebben ze grotere budgetten. Je raakt daardoor als kleinere partij misschien ondergesneeuwd, maar draai het eens om: dan gebeurt dit in de echte wereld ook. Wapen je ertegen!

 Succesvolle bedrijven vertellen een onderscheidend en overtuigend verhaal. Daardoor spreken ze hun eigen klanten aan, die vaak zelfs fanatieke fans worden. Denk maar Apple, Action en Nike.

Neem je deel aan een beurs waar veel concurrenten staan, dan is dit een uitgelezen kans om jouw unieke verhaal te vertellen. Laat zien wat jij anders doet en waarom mensen voor jou moeten kiezen. Ga uit van je eigen kracht en bereik zo de mensen die jij wilt bereiken. Niet iedereen, maar een selecte groep die je zo goed en oprecht mogelijk helpt. Dan kunnen jullie prima naast elkaar bestaan.

Nadeel 4. Deelnemen aan een beurs is stressvol

Een dag rondlopen op een beurs is vermoeiend, laat staan een of meerdere dagen in een beursstand staan. Op sommige momenten is het rustig, terwijl je even later volledig overvraagd wordt. Kan dat niet anders?

Oplossing.  Een beursdeelname is inderdaad erg intensief. Veel stress kun je voorkomen tijdens de voorbereiding. Begin op tijd en gebruik praktische checklists om onverwachte verrassingen te voorkomen.

Bereid je met meerdere mensen de beursdeelname voor? Gebruik dan online organisatiesoftware. Er zijn zelfs speciale online softwarepakketten voor beursmarketing, zoals Ungerboeck.

Bezuinig – als het even kan – niet op personeel en neem tussendoor voldoende pauzes. Denk ook aan praktische zaken als prettige kleding, aangename stoelen en een zachte ondergrond. Als je 2 dagen staat maakt het een wereld van verschil.

 Nadeel 5. Beursdeelname kent veel onzekere aspecten

 Een laatste nadeel van het deelnemen aan beurzen is het gebrek aan garanties. Je weet nooit hoeveel mensen er komen, wat hen interesseert en of ze zaken met je gaan doen. Terwijl je vooraf wel flink in de buidel moet tasten. Lastig, lastig, lastig….

Oplossing. Het klopt dat een beursdeelname veel onzekere aspecten met zich meebrengt. Op de belangrijkste heb je echter invloed. Ga niet zomaar op elke beurs staan, maar bezoek hem eerst als consument. Kijkt kritisch rond en maak aantekeningen over de beste plaatsen, bezoekers en succesvolle stands. Wat doen zij goed en wat kun je daarvan leren? Noteer het, want het meeste vergeet je.

 Bereid je in aanloop van je beursdeelname goed voor. Begin op tijd en doe minder dingen beter. Formuleer duidelijke doelen en een boodschap, ga in gesprek met een professionele standbouwer en overleg met alle betrokken wat je van elkaar verwacht.

Investeer – waar mogelijk – in onmisbare vaardigheden op het vlak van sales, gespreksvoering en het werven van leads. Zet zo met elkaar de puntjes op de i en wees ambitieus. Dan is de kans dat de beursdeelname een succes wordt levensgroot.

Conclusie: nadelen beursdeelname wegen niet op tegen de voordelen

Deelnemen aan een beurs biedt geen garantie op succes. De eventuele nadelen wegen echter niet op tegen de voordelen. Met visie, ambitie en een goede voorbereiding levert je beursdeelname veel op. Naamsbekendheid, kennis en nieuwe klanten, om er eens drie te noemen. 

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.