Beter leren netwerken op een vakbeurs? Volg deze stappen

  • Een prachtige beursstand? Check
  • Interessante producten en diensten? Check
  • Zin en motivatie? Check
  • Een weldoordacht plan om strategisch te netwerken? Hmmmm...

Veel beursexposanten zullen dit rijtje in meer of mindere mate herkennen. Voorbereiden voor een beurs is vaak last-minute-werk en dit gaat meestal ten koste van de communicatiestrategie. Dat is zonde, want de juiste contacten opdoen en netwerken is essentieel voor het werven en behouden van klanten.

Beter leren netwerken hoeft gelukkig niet zoveel tijd te kosten, als je maar een goed plan hebt. Met deze stappen behaal je gegarandeerd meer resultaat.

Stap 1. Beter leren netwerken voor de beurs

Reserveer voor je naar de beurs gaat enkele uren inlees-tijd. Bekijk welke exposanten deelnemen aan de beurs en bezoek eventueel hun website. LinkedIn is ideaal om virtueel kennis te maken met eventuele toekomstige zakenpartners. Stuur een vriendelijk bericht en vraag te linken. Dan is het eerste contact alvast gelegd. Plan via LinkedIn desgewenst ook meetings in op de beurs in. Zo ben je er op tijd bij en besteed je je beurstijd optimaal.

Is de beursorganisatie actief via platforms als Facebook, Twitter en YouTube? Volg de accounts, reageer af en toe en deel relevante berichten met jouw volgers. Je versterkt elkaar en maakt meteen vrienden.

Ook verstandig: denk goed na over je voornaamste beursdoel en verwerk dit in een elevator-pitch. Hoe overtuig je een beursbezoeker in 1 of 2 zinnen van de meerwaarde die jij biedt? Dit is een belangrijk startpunt voor een inhoudelijk gesprek. Bovendien kun je de eerste indruk maar een keer maken, dus zorg ervoor dat hij positief en overtuigend is.

Stap 2. Beter netwerken tijdens de beurs

Op een publieks- of vakbeurs draait het niet om nuances. Je hebt maar weinig tijd om de aandacht van een bezoeker te trekken en hem of haar te overtuigen met jouw verhaal. Sta daarom voor je de 'arena' betreedt stil bij je doelen en houd die in het achterhoofd, als je een gesprek begint. Vrijblijvendheid is prachtig, maar niet op een beurs. Daar wil je scoren. 

Begin de conversatie ontspannen en zorg dat je over alle relevante feiten en kennis beschikt. Je wilt ten koste van alles vermijden dat een potentiële klant meer weet dan jij. Houd daarom je vakliteratuur bij en wees scherp op details.

Stel tijdens een beursgesprek gerichte vragen en dring jezelf niet op. Iedereen vindt het fijn om te kopen, maar niemand wil iets aangesmeerd krijgen.

Vul na het gesprek zo snel mogelijk een leadcard  in. Hierop noteer je persoonlijke gegevens van de gesprekspartner, eventuele details om hem of haar te herinneren en een leadscore. Hoe hoger de score, hoe waardevoller de lead is. Met leadcards kun je na de beurs gerichte actie ondernemen. Werk je in een team? Bespreek de kaarten dan aan het einde van elke dag met elkaar.

Stap 3. Beter netwerken na de beurs

Na het evenement is het belangrijk om leads zo snel mogelijk op te volgen. Uiteraard wil je het meeste tijd steken in hot leads. Bel ze op, of laat een accountmanager een afspraak maken. Doe dit zo persoonlijk mogelijk en laat merken dat je echt weet wie de ander is.

Contact opnemen kan onder andere via LinkedIn. Doe dit zo snel mogelijk,  na of zelfs tijdens de beurs. Je moet het ijzer smeden als het heet is. Een follow-up kan ook via e-mail. Gebruik dit middel bij voorkeur uitsluitend voor koude leads. Voeg een foto van je beursstand toe, dan herinneren bezoekers je sneller. 

Beter leren netwerken op een vakbeurs is vooral een kwestie van aandacht

Relevantie is essentieel bij het netwerken. Dit bereik je door zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeftes en wensen van beursbezoekers.


Beter leren netwerken voor een beurs kan op 3 momenten. Vooraf, door je goed in te lezen. Tijdens de beurs door goed te luisteren en gerichte vragen te stellen. En na de beurs door optimaal aan te sluiten op de wensen en behoeftes van leads. Doe je dit consequent, dan word je een betere netwerker én werf je meer klanten.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Contacteer ons

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.