De optimale beursstand: kies de juiste verlichting

De juiste velichting in een beursstand zorgt voor meer bezoekers en een optimale sfeer. Met deze verlichtingstips maak je je stand helemaal af.

Verlichting is een vaak onderschat onderdeel van een succesvolle beursstand. Met de juiste verlichting richt je de aandacht op specifieke producten of onderdelen van je stand, trek je de aandacht en breng je bezoekers in de juiste stemming. Dit zorgt voor meer leads en directe verkopen.

Het optimaal belichten van een beursstand is des te belangrijker als je weet hoe ongeduldig beursbezoekers zijn. Gemiddeld krijg je 3 seconden de tijd om de aandacht van iemand te trekken en hem of haar te overtuigen je stand te bezoeken. Dit gebeurt vrijwel altijd op basis van eerste indrukken. De uitstraling van je stand is daarbij doorslaggevend.

Op welke producten van je stand wil je de aandacht richten? En welke boodschap wil je uitdragen? Met de juiste verlichting versterk je dit. Streef je naar een optimale beursstand, volg dan deze belichtingstips.

1. Werf bezoekers naar je beursstand met de juiste verlichting

Verlichting kun je allereest inzetten om meer bezoekers en leads te werven. Licht bepaalt voor een groot deel de sfeer van je stand en met de juiste spots maak je het warm en levendig. Ook kun je de kijkrichting van beursbezoekers sturen met een uitgekiend lichtplan. Bedenk vooraf waar je de aandacht op wilt vestigen in je stand en versterk dit visueel.

Houd bij het nadenken en kiezen van verlichting ook rekening met je doelgroep. Bij jongere bezoekers kun je spelen met felle kleuren en flitsend licht, terwijl een traditionelere doelgroep waarschijnlijk de voorkeur aan een rustig beeld. Kijk sowieso uit met overdaad. Een fel knipperend licht met pijlen trekt onmiskenbaar de aandacht, maar hang je stand er niet mee vol. Voor je het weet is het een kerstboom.

2. Bepaal en versterk sfeer met verlichting

Kleur versterkt met de gemoedstoestand van mensen. Philips onderkent dit al jaren met zijn mood lightning, speciale lampen waarmee je de kleur en intensiteit van licht in je eigen huis aanpast. Dit principe kun je ook toepassen bij beursstands. Met de juiste kleuren en lichtsterktes roep je bewust en onbewust een aangename sfeer op bij bezoekers. Ook kun je je verhaal en boodschap met licht en kleuren versterken.

Verdiep je in het effecten van kleuren, bijvoorbeeld aan de hand van de voorbeelden op deze website. Denk verder na over na over een eventueel lichtplan. Daarin kun je rekening houden met zowel functionele verlichting, als het uitlichten van specifieke objecten en plekken, om er zo de aandacht op te vestigen.

3. Kies de juiste lampen voor je beursstand

De ene lamp is de andere niet en elke lamp heeft zijn eigen kenmerken. Veel beursexposanten kiezen voor hallogeen- of led-lampen, omdat deze een helder wit licht verspreiden. Hierin verschillen ze van traditionele en milieubelastende gloeilampen.

Hallogeenlampen zijn wat prettiger van kleur en je kunt ze goed dimmen. Ledlampen zijn veruit het zuinigst en je verdient de hogere aankoopprijs terug. Een klein nadeel van een led-lamp is wel dat ze hun lichtbundel in een bepaalde richting schijnen. Dat is niet altijd wenselijk.

Wil je grotere gedeeltes van een stand belichten, dan is een floodlight zeer geschikt. Een floodlight is het tegenovergestelde van een spotlight. Je kunt er grote gedeeltes van een stand of ruimte egaal mee belichten. Ook andere lampen die een groot gebied egaal verlichten worden wel aangeduid als floodlight, bijvoorbeeld de lichtmasten rond een voetbalstadion.

4. Maak je huiswerk bij het bepalen van een verlichtingsplan

Voor je aan de slag gaat met een verlichtingsplan voor een beursstand, is het verstandig je huiswerk te maken. Win informatie in bij een beursorganisator en vraag naar de belichting die zij aanbieden. Informeer ook naar het beschikbare aantal aansluitpunten en de mogelijkheid om dit – desgewenst – uit te breiden. Zijn er video-opnames van eerdere edities van de beurs, bekijk deze dan eventueel om een compleet beleed van de locatie te vormen.

Nadat je een plan hebt uitgedacht wil je de haalbaarheid controleren. Voldoet je stand aan alle vereisten, zoals voldoende aansluit- en ophangpunten? En hoe makkelijk kun je de gekozen verlichting transporteren?

Overweeg je nieuwe verlichting aan te schaffen, kies dan niet meteen voor de goedkoopste oplossing. Als je verlichting effectief inzet levert het meer leads en verkopen op. Je verdient de investering kortom terug.

5. Juiste verlichting maakt je beursstand helemaal af

Verlichting is een belangrijk element van een succesvolle beursstand. Zet je het optimaal in, dan laat je je stand en specifieke producten écht opvallen. Dit zorgt voor extra aandacht, bezoekers en leads. Profiteer daarom van de voordelen van kleur en licht en maak je beursstand helemaal af.

Hulp nodig bij het maken van een verlichtingsplan voor je beursstand? De experts van Expo Display Service denken graag met je mee.

Neem contact  op met Expo Display Service

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.
This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.