Twitteren op een vakbeurs

Doe dan je voordeel met deze 10 praktische en direct toepasbare tips

  1. Promoot jezelf en waarom je op de beurs staat
    Er is niets mis met wat zelfpromotie, zolang je maar niet overdrijft. Schrijf en publiceer een kort bericht (tweet) waarom je op de beurs staat en wat je bezoekers te bieden hebt.
     
  2. Verwijs naar nieuwe producten op de beurs
    Sta je op een beurs, dan promoot je ongetwijfeld een nieuw product of een nieuwe dienst. Maak hier een pagina voor op je website – het liefste met video en foto’s – en verwijs ernaar in tweets. Dan weten bezoekers vast wat ze bij je stand kunnen verwachten. 
  3. Tweet je standnummer 
    Bezoekers kunnen niet raden waar je staat op de beurs. Publiceer daarom een tweet met je standnummer. Dit wordt nog krachtiger als je iets waardevols weggeeft, zoals een usb-stick met een bedrijfspresentatie. Dan wordt de tweet bijvoorbeeld: Gratis USB-stick ontvangen? Kom naar onze stand met nummer … #beursnaam Reageert iemand op de oproep en bezoekt hij de stand, dan heb je meteen een leuk gesprek.
  4. Tweet foto’s
    Twitter draait niet alleen om tekst en veel mensen zijn visueel ingesteld. Verspreid daarom ook foto’s via Twitter, bijvoorbeeld van je stand of de beursvloer. Dat vinden organisatoren ook altijd leuk.
     
  5. Plaats een foto van jezelf met een product
    Mensen kijken graag naar andere mensen. Plaats daarom een ontspannen of grappige foto van jezelf waarin je een product of dienst demonstreert. Dat kan zelfs een innovatie van een concurrent zijn waarvan je onder de indruk bent. Je spreekt zo je waardering uit en deelt de vondst met je volgers. 
     
  6. Tweet vragen en weetjes 
    Weetjes en vragen doen het altijd goed via internet. Wist je bijvoorbeeld dat de eerste snelweg al in 1933 in Nederland werd aangelegd? Lang leve Google en je kunt dit soort berichtjes van te voren schrijven en inplannen met een programma als Buffer, Tweetdeck of Hootsuite. Op dezelfde manier kun je ook een close-up foto van een product maken en Twitter-volgers vragen wat het is. Met een originele prijs erbij trekt het vast de aandacht. Download hier een Gratis Hootsuite Handleiding
  7. Plan tweets in
    Op een vakbeurs ben je druk met bezoekers spreken en klanten werven. Je hebt dus niet de hele dag de tijd voor Twitter, maar gelukkig kun je hier wat aan doen. Met programma’s als Hootsuite, Tweetdeck en Buffer kun je berichten inplannen, zodat ze later automatisch verstuurd worden. Vaak kun je ook meerdere sociale netwerken selecteren, zoals Facebook, LinkedIn en Google+. De berichten verschijnen daar dan ook en zo vergroot je je zichtbaarheid met zo weinig mogelijk moeite. 
  8. Tweet over kennissessies
    Veel vakbeurzen organiseren kennissessies, met prominenten uit de branche. Woon je zo’n sessie bij, deel dan je inzichten met je volgers. Gebruikt de spreker ook Twitter? Vermeld dan zijn Twitter-naam bij de tweet, zodat hij een melding krijgt. Wellicht leidt het tot een nadere kennismaking?  De tweet wordt dan bijvoorbeeld: “Citaat, citaat,” aldus spreker @twitternaam op vakbeurs #beursnaam. 
     
  9. Tweet gegevens uit presentaties
    Deelt een spreker opvallende cijfers of details tijden zijn presentatie, maak dan een foto van de dia en plaats hem op Twitter. Dit is vaak krachtiger dan de gegevens overtypen en sowieso lukt dat zelden in de 140 tekens die Twitter toestaat. 
     
  10. Tweet je mening over de beurs
    Mensen zijn dol op meningen, dat was vroeger zo en dat zal altijd zo blijven. Deel daarom ook via Twitter je mening over de vakbeurs, de producten die je ziet en trends die je waarneemt. Er wordt op gezocht en bezoekers en collega-deelnemers vinden het interessant om te lezen.  
     
  11. ​Zoek de dialoog via Twitter
    Je kunt Twitter gebruiken om uitsluitend te zenden, maar dan laat je veel potentieel onbenut. Het krachtigst is het medium als je de conversatie opzoekt. Heb je een interessant gesprek met de buurman? Deel het in een tweet: Boeiend gesprek gehad met @twitternaam over …. Voor herhaling vatbaar. #beursnaam

    Kijk ook naar collega standhouders en bezoekers en reageer op wat ze schrijven. Dit kan onder andere door te zoeken op de hashtag van de beurs (#beursnaam) op Twitter.com of met een programma als Hootsuite of Tweetdeck, waarin je eenvoudig tweets met een bepaalde hashtag kunt laten zien. Zo ben je duidelijk aanwezig en laat je een sympathieke en actieve indruk achter. Twitter op een beurs, ook als je geen volgers hebt

Bezoek je binnenkort een beurs en doe je nog niets met Twitter?

Dan hebben de 10 tips je er hopelijk van overtuigd er mee aan de slag te gaan. Twitter is gratis, kost weinig tijd en geeft extra dynamiek aan je beursdeelname. Zelfs als je helemaal geen volgers hebt, want als je de hashtag van het evenement consequent vermeldt in je tweets wordt je gelezen door collega’s, organisatoren en bezoekers. Wie weet welke deuren er voor je opengaan.


This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.