Stuur je beursbezoekers door naar je website, dan wil je dat ze een gewenste actie uitvoeren. Met deze praktische conversie-tips vergroot je die kans aanzienlijk.
Een vindbare en doelgerichte website is essentieel voor succesvolle beursmarketing. Mensen die meer willen weten over je producten of diensten kun je attenderen op de site. En bezoekers die je nog niet kennen gaan je ongetwijfeld Googelen. Uit nieuwsgierigheid of omdat ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Er zijn talloze manieren om je website populairder te maken. Bijvoorbeeld door het inzetten van social media, zoekmachine optimalisatie (SEO) en online adverteren. Op een beurs kun je flyers uitdelen met de url van de site en misschien een speciale beursaanbieding. Als het goed is levert dat extra bezoekers op. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook echt gaan kopen.
Door je website gebruikersvriendelijker te maken, vergroot je de kans dat (beurs)bezoekers een gewenste actie uitvoeren. ‘Kijkers’ worden daardoor steeds vaker ‘kopers’ en je vergoot het rendement van de site. Daarom delen we in dit artikel 5 conversie-tips die je direct kunt toepassen op jouw site.
1. Gebruik geen carrousel
Je ziet ze nog steeds regelmatig op website: carrousels met wisselende foto’s. Hoewel het er misschien aardig uit ziet, zijn ze contraproductief. Daar zijn verschillende redenen voor:
Internetters hebben geen geduld en willen niet op de volgende foto wachten
De eerste foto krijgt gemiddeld 80% van de kliks, de volgenden doen bijna niets
Hoe meer keuzes je online biedt, hoe minder mensen klikken
Een slider slokt kostbare homepageruimte op
Als sliders niet of nauwelijks werken, wat kun je dan wel doen? Maak keuzes! Toon bijvoorbeeld één afbeelding van je belangrijkste product. Of toon kleinere, statische afbeeldingen van populaire producten of diensten en daaronder een knop naar de rest van je aanbod. Laat bezoekers in elk geval niet wachten en wijs ze direct de weg. Dan klikken ze eerder.
Bezoekers van kijken alleen naar de eerste afbeelding bij een carrousel.
2. Stop met grote headers
Visuele content op een website is belangrijk, maar kijk uit met te grote foto’s bovenaan een pagina. Ze drukken belangrijke informatie uit beeld en motiveren zelden om door te scrollen.
Gebruik je grote header-afbeeldingen uitsluitend om jezelf in het zonnetje te zetten? Stop daar dan helemaal mee, want het interesseert bezoekers niet. Hun enige zorg is: wat schiet ik er mee op en waarom zou ik mijn kostbare tijd in jouw site steken? Maak dat zo duidelijk mogelijk.
3. Stimuleer direct interactie
In je beursstand en op je website wil je dat bezoekers iets doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
Aanmelden voor een nieuwsbrief
- Offerte aanvragen
- Dichtstbijzijnde winkel vinden
- Gebruik maken van een beursaanbieding
- Prijs berekenen etc
Optimaliseer de gewenste actie en zorg dat bezoekers er niet omheen kunnen. Dat kan met een opvallende knop of link, maar beter is als je als je direct actie uitlokt. Bijvoorbeeld door direct de eerste stap van het proces op de pagina te integreren. Waarom werkt dit?
- Een invulveld met knop trek de aandacht
- Mensen willen doen
- Het is het begin van een ‘dialoog’
Booking.com zorgt dat je direct je gegevens invult.
Als je een eerste actie onderneemt blijf je langer op de website hangen.
4. Gebruik bullet-points
Dit artikel staat vol met bullet-points en dat is niet voor niks. Lijstjes werken namelijk uitstekend op internet. Waarom?
- Lijstjes trekken de aandacht
- Als je scannend leest, kijk je het eerste naar kopjes en bullets
- Lijstjes kun je makkelijk lezen
Maak daar gebruik van op je website en waak voor lange lappen tekst. Als je dezelfde informatie in een overzichtelijk lijstje stopt, is de kans groot dat bezoekers het wel lezen.
5. Herhaal call-to-action onderaan pagina
Internetters zijn lui. Jij misschien niet, maar alle andere internetters wel J Dit blijkt onder andere uit de hoeveelheid tekst die ze op een pagina lezen. Dat is hooguit 20% en bijna uitsluitend aan de linkerzijde van het scherm. Bovendien willen ze vooral op linkjes klikken.
Met visuele elementen kun je de aandacht sturen. Duidelijke actieknoppen zijn daar een voorbeeld van. Gebruik je ze hoog op een pagina (bijvoorbeeld in de rechterkolom), herhaal ze dan ook onderaan de pagina.
Mensen die meer dan de helft van een pagina lezen zijn geïnteresseerd in de informatie. De kans dat ze weer naar boven scrollen om een knop te klikken is echter klein. Toon daarom nogmaals de actieknoppen onderaan de pagina, op een logische plek. Dit zorgt bijna altijd voor extra kliks en conversie.
Maak het bezoekers ook onderaan de pagina makkelijk de gewenste actie uit te voeren.
Conclusie
Beursmarketing en online marketing kunnen elkaar enorm versterken. Bezoekers die je niet kennen zullen je Googelen en potentiele klanten kun je attenderen op je volledige aanbod.
Wil je op je website van bezoekers klanten maken, kijk dan kritisch naar je presentatie. Internetters houden van eenvoud en hoe makkelijker het uitvoeren van een gewenste actie is, hoe groter de kans dat ze die uitvoeren. Met de tips uit dit artikel maak je je website direct eenvoudiger en doelgerichter.
Meer details over – https://expodisplayservice.nl/blog/waarom-moet-ik-deelnemen-aan-een-virtuele-beurs/