Beursdeelname wel of niet? 5 Drogredenen ontkracht

Het zal je niet verbazen dat wij als leverancier van beursstands, presentatiewanden en beursmaterialen heilig geloven in de kracht van vakbeurzen. Hun rol verandert weliswaar en nieuwe producten en diensten leer je tegenwoordig vooral online kennen, maar vakbeurzen zullen nooit verdwijnen. Je komt nergens zo snel in contact met prospect en klanten, krijgt een compleet overzicht van trends en ontwikkelingen en ziet waar concurrenten mee bezig zijn.

Argument 1. We hebben al genoeg klanten

Heb je op dit moment al genoeg klanten, dan feliciteren we je van harte. Je voorziet duidelijk in een behoefte en weet je producten en diensten succesvol te verkopen. Maar blijft dat ook zo? Ondernemen gaat vaak met pieken en dalen en de vooruitzichten kunnen er morgen compleet anders uitzien.

Ook als het goed gaat met je zaken is het belangrijk om te blijven investeren in marketing. Anders loop je de kans dat het werk ophoudt als de lopende klussen zijn afgerond. Een vakbeurs is de ideale plek voor het opdoen van contacten, het werven van nieuwe klanten en het vergroten van je naamsbekendheid. Zo haal je nieuwe business binnen en versterk je de continuïteit van je onderneming.

Omdat er op een vakbeurs zoveel relevante mensen rondlopen kost het je bovendien weinig tijd. Een vakbeurs is kortom te waardevol om op voorhand te negeren en je kunt de tijd niet terugdraaien.

Argument 2. We hoeven ons niet meer te presenteren

Een veelgebruikt argument bij grote bedrijven is dat hun naamsbekendheid zo groot is, dat ze zich niet meer hoeven te presenteren. Vroeger ging die vlieger misschien op, maar de wereld verandert razendsnel. Nieuwe, innovatieve bedrijven en organisaties schieten als paddenstoelen uit de grond en dankzij internet en moderne communicatiemiddelen concurreren ze met de hele wereld. Die ontwikkelingen zijn niet te stoppen.

Wil je als organisatie relevant blijven, dan kun je niet op je luie stoel blijven zitten. Stilstand is achteruitgang en je moet jezelf constant opnieuw uitvinden en onder de aandacht brengen van een nieuw publiek. Anders neemt de interesse en loyaliteit af en gaan klanten ‘shoppen’.

Argument 3. We zijn al het beste

“We zijn het beste!” Je kunt je woorden van Louis van Gaal na het winnen van de Champions League-finale in 1995 vast nog voor de geest halen. En gelijk had hij, want de hele wereld was getuige. Misschien is jouw bedrijf nu ook de beste in je branche en ben je marktleider. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen je kent

Je bent de beste bij de mensen die je al kennen. Maar er zijn ook altijd mensen die nog ooit met je producten en diensten hebben gewerkt. Hoe overtuig je hen en kom je met ze in contact? Ook hier is een vakbeurs een aangewezen plek en als jouw oplossing inderdaad beter is kun je het direct laten zien en afzetten tegen de concurrentie. Een betere plaats om je te onderscheiden en nieuwe klanten te werven is nauwelijks denkbaar.

De concurrentie staat ook niet stil en staan zij wel op een vakbeurs, dan grijpen ze hun kans en zagen ze aan je stoelpoten. Vaak merk je pas maanden of jaren later wat de gevolgen zijn en waar je mogelijk steken hebt laten vallen. Juist als je succesvol bent is het zaak om dit niet als vanzelfsprekend te beschouwen. Consolideer liever je voorsprong, of beter nog: vergroot hem.

Argument 4. We weten wel wat er speelt in de markt

“We hoeven niet naar een vakbeurs te gaan, want we weten al wat er speelt.” Je hoort het argument regelmatig, maar hoeveel tijd heb je naast je gewone werk om alle ontwikkelingen te volgen? En weet je precies wat er leeft bij klanten en prospects?

Je hebt er een dagtaak aan om alle trends en ontwikkeling te volgen, maar die tijd heb je niet. Neem je deel aan een vakbeurs dan volg je de ontwikkelingen van binnenuit en ben je met een minimale tijdsinspanning volledig op de hoogte van trends en ontwikkelingen, het aanbod van concurrenten, nieuwe spelers in de markt etc.

Argument 5. We hebben niets nieuws om te promoten

Een vakbeurs is de ideale plek om een nieuw product of een nieuwe dienst te introduceren aan potentiële afnemers. Dit kun je echter maar een keer doen. Toch gaat het argument om daarom niet deel te nemen aan een vakbeurs maar ten dele op.

Hoewel je tijdens de introductie een zo groot mogelijk publiek probeert te bereiken, zijn er in de daarop volgende maanden genoeg mensen die je nog niet kennen. Je bereikt hen eenvoudig op een beurs en dit is ideaal voor het vergroten van je netwerk en je naamsbekendheid.

Beursdeelname wel of niet? Kies op basis van eerlijke argumenten

Wel of niet op een vakbeurs staan is een keuze die je zelf moet maken. Er zijn verschillende argumenten om een vakbeurs niet op te nemen in je marketingmix, maar kies wel op basis van feiten en niet alleen op gevoel. Deelname aan een vakbeurs is niet goedkoop, maar als je het slim aanpakt levert het nieuwe klanten en kansen op, en verdien je de investering moeiteloos terug.

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.