Moet je nu wel of niet aan een beurs deelnemen?

Die vraag werd min of meer gesteld in een e-mailing van de beursorganisatie van de PromZ.live. Met titels als “Heb jij ’t lef” en “Je bent toch niet gek” werd er ingehaakt op veel gehoorde geluiden uit de markt.

“Welke idioot gaat er nu op een beurs staan? Er komt toch niemand.” Dat was één van de uitspraken die men hoorde. En toch wil 90% van het publiek van vorig jaar ook nu weer komen. Dat was de uitkomst van een eigen enquete.

Waar je voor de Corona crisis een markt had van mensen die in een beurs als marketing medium geloofden is de markt nu geslonken naar mensen die in dit medium geloven en ook nog geloven dat dit in een periode van Corona veilig en succesvol  gedaan kan worden.

Ook ik hoor dag in dag uit dat er veel mensen zijn die twijfelen. Komen er wel voldoende exposanten zodat er voldoende bezoekers komen. En omgekeerd. Komt er een lockdown? Ik hoor er echter ook nog steeds veel mensen die zeggen dat als de beurs plaatsvindt zij zullen deelnemen.

Niks doen is geen optie. Daar is iedereen het wel over eens. En virtueel gaan is een optie, maar de eerste geluiden komen ook al dat dit voor nu oke is, maar men toch graag weer snel “live” gaat. Voor een aantal branches lijkt virtueel wel een interessante optie om verder te ontwikkelen.

Ik heb zelf het idee dat 25 tot 45% van de bezoekers en exposanten twijfelt aan bezoek of deelname. Dat is een vrij groot percentage. En dat kan ook niet anders omdat we eenvoudigweg geen ervaring hebben.

Je kunt er ook anders naar kijken. Normaal sta je er met veel andere bedrijven. Nu met minder dus heb je meer kans dat je aandacht krijgt. Een simpele gedachte, maar de meeste bedrijven die aan een beurs deelnemen hebben niet ontzettend veel goede leads nodig om uit de kosten van een beurs te komen. En genereren op die manier wel weer klanten voor de toekomst.

En wat nu als de helft van de bezoekers maar komt opdagen. Dan denk ik terug aan al die opmerkingen die vaak worden gedaan over het publiek. Dat er wel veel mensen lopen maar slechts een heel klein percentage doelgroep is.

Van al die bezoekers die niet komen verwacht ik  dat je die vooral kunt zoeken in de hoek van bezoekers die zo’n beurs als “potentieel interessant” zouden bezoeken. De bezoekers die nu wel komen zullen beslist met een reden komen in deze tijd. Waarom zou je “onnodig risico” (als dat er al is) nemen. Dus minder bezoekers ja, maar wel meer doelgroep dan ooit tevoren verwacht ik.

En wat gaat een organisatie er dan aan doen? Eigenlijk die dingen die je kunt verwachten. Een ruime opzet, richtlijnen meegeven aan exposanten en bezoekers, maatregelen voor een goede hygiëne, bezoekersstromen waar nodig coördineren. Er zijn zelfs al apparaten voorgesteld om je bij de ingang te controleren op temperatuur. Hartstikke goed natuurlijk. Het wordt in ieder geval geen chaos. Dat kan onze industrie zich niet veroorloven.

En waarom zouden mensen zich wel naar een winkel begeven en dan niet naar een (gecoördineerde) vakbeurs? Het zijn toch niet ineens andere mensen?

Kortom: ik zit wat dat betreft meer aan de positieve zijde van de balans. Er komen minder mensen, er zullen minder mede exposanten zijn. Dat maakt niet dat er minder kansen zijn om succesvol een beurs te draaien. 

Belangrijkste is dat we een beurs veilig kunnen draaien als alle betrokkenen hun zelfverantwoordelijkheid nemen. Moet kunnen.

Wil je trouwens VIP-tickets (gratis) van ons ontvangen? Laat hier je gegevens achter en wij regelen je ticket!

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.