Eventmarketing stond altijd te boek als lastig. Die tendens lijkt te zijn gekeerd, want beursmarketing zit weer volop in de lift. Dat blijkt uit onderzoek.
Jarenlang stond beurs– en eventmarketing te boek als lastig. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is het moeilijk om exact te bepalen wat een beurs oplevert. Hoe meet je bijvoorbeeld of je naamsbekendheid inderdaad is vergroot? Daar komt bij dat beursmarketing nog wel eens wordt gezien als een gezellig uitstapje. Onterecht, want het is keihard werken, maar toch…
De tijd dat eventmarketing met argusogen werd bekeken lijkt achter ons te liggen, zo blijkt uit onderzoek van online vakblad Eventplanner. De marktbarometer ‘EventMonitor’ toont namelijk positieve cijfers.
Eventmarketing zit in de lift
Dit zijn enkele opvallende cijfers uit de meeste recente marktbarometer van EventMonitor:
- Ondervraagde marketeers geven voor het vijfde kwartaal op rij aan meer budget vrij te maken voor eventmarketing.
- Zo’n 37% van hen verwacht dat het budget nog verder toeneemt
- Slechts 1% van de ondervraagde marketeers verwacht dat het budget afneemt
- 64% van de marketeers geeft aan dat ze het afgelopen jaar meer evenementen hebben georganiseerd
Bij eventbedrijven zie je soortgelijke ontwikkelingen.
- Zo’n 11% van de eventbedrijven ziet een groei in eventmarketing
- Geen van de ondervraagde bedrijven verwacht de komende 6 maanden een daling
- 45% van de eventbedrijven zag de omzet daadwerkelijk groeien
Eventmarketing zit komt in de lift en zowel marketeers als faciliterende bedrijven geloven volop in de kracht van beurzen en evenementen.
Waarom zetten slimme marketeers eventmarketing in?
Hoewel beursmarketing niet de eenvoudigste manier van marketing is, zijn er talloze redenen om het juist nu in te zetten. Dit zijn er 10.
- Marketing draait meer dan ooit om het uitdragen van een sterke boodschap, onder de mensen die je wilt bereiken. Dit lukt uitstekend met een uniek event of een opvallende beursstand. Je hebt een-op-een contact met potentiële klanten en ziet direct hoe ze reageren.
- Mensen willen deel uitmaken van een groep, dat zit in onze natuur. Met slimme eventmarketing laat je betrokkenen deel uitmaken van jouw merk. Dat geeft een goed gevoel en levert fans op.
- Veel marketingvormen zijn gericht op zenden. Je stuurt je boodschap de wereld in en hoopt maar dat de juiste mensen het oppikken. Met eventmarketing heb je veel meer flexibiliteit. Je ziet wie er tegenover je staat en kunt je communicatie ter plekke aanpassen. Zo vergroot je de interesse in en interactie met je bedrijf of organisatie.
- Met beursmarketing leer je klanten en concurrenten beter kennen. Een publieks- of vakbeurs is dan ook een ideale plek voor marktonderzoek. Je merkt meteen wat bezoekers willen, wat aanslaat en wat concurrenten doen. Dit is onmisbare informatie om relevant te blijven.
- Marketing draait meer dan ooit om beleving. Een klant wil geen gesprek aanknopen met een gladde verkoper, maar zich juist onder dompelen in een totaalbeleving. Zo’n ervaring kun je online moeilijk geven, maar met licht, beeld, geluid en geur wel tijdens een event. Doe je dit goed, dan delen enthousiaste bezoekers hun ervaring met hun achterban via social media. Zo vergroot je gratis je bereik.
- Is jouw organisatie creatief en innovatief? Laat het dan zien ook! Een event of beurs biedt daar een uitgelezen mogelijkheid voor en je kunt je positief onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Je roept niet alleen dat je innovatief bent, maar maakt het waar ook.
- Er zijn talloze manieren om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Denk aan flyers, folders, netwerken, koud bellen en adverteren in magazines of op billboards.
Een onderzoek uit 2016 toont aan dat mond-tot-mond-reclame bij consumenten de voornaamste reden is om interesse te krijgen in een product of dienst. Met eventmarketing laat je mensen – offline en online – over je producten en diensten praten. Zo komen meer mensen in contact met je organisatie en aanbod. - Succesvolle marketeers weten precies welke mensen ze willen bereiken. Door events te organiseren voor specifieke doelgroepen breng je ze beter in kaart. Achterhaal je daarnaast contactgegevens van aanwezigen dan kun je ze gericht targetten. Je schiet met scherp, in plaats van met hagel.
- Eventmarketing en online marketing vullen elkaar uitstekend aan. Gebruik bijvoorbeeld Facebook-advertenties om de aandacht van lokale geïnteresseerden voor een beurs of evenement te trekken. Of nodig potentiële bezoekers uit via e-mail marketing.
Kun je een nieuwswaardige of creatieve invalshoek bedenken bij je event? Benader dan bloggers, influencers en journalisten. Als ze er aandacht aan schenken levert dat weer gratis publiciteit op. - Eventmarketing zorgt voor een nieuwe ervaring. Het is anders dan een advertorial in een magazine, een advertentie bij Google of een update op LinkedIn. Tijdens een evenement ervaren bezoekers je merk in al zijn facetten. Je geeft je bedrijf of organisatie een gezicht en beelden en ervaringen blijven bij. Een positief gevoel kun je niet altijd in geld uitdrukken, maar is wel degelijk van grote waarde.
Conclusie
Eventmarketing stond altijd als lastig te boek. De stijgende lijn is echter ingezet en zowel marketeers als evenementenbedrijven zien de toekomst positief tegemoet. Daar hebben ze alle reden voor, want als je eventmarketing bewust inzet biedt het vele voordelen. In dit artikel las je er 10.
Wil jij eventmarketing inzetten voor jouw organisatie? Laat je dan inspireren door Expo Display Service. Lees ons uitgebreide weblog, bezoek een van onze showrooms in Nederland of België of maak een afspraak voor een oriënterend gesprek.
Kom meer te weten over andere online marketing strategieën door te klikken op – https://expodisplayservice.nl/blog/versterk-je-beursdeelname-met-linkedin/