75 Essentiële Tips Voor Meer Leads Tijdens Een Beurs

75 Essentiële Tips Voor Meer Leads Tijdens Een Beurs

Voor de meeste beursdeelnemers is het werven van leads het hoofddoel op een vakbeurs. Hoe meer leads je interesseert voor je producten en diensten, hoe meer klanten het uiteindelijk oplevert. Helemaal als je je interne processen op orde hebt – zoals een vlekkeloze samenwerking met je salesteam – en je het verkoopproces optimaliseert.

Als je een steeds hoger percentage leads kunt omzetten in klanten wordt het tijd om op te schalen. Ofwel: meer leads werven. Een vakbeurs is daar de ideale plek voor en dit zijn 75 tips om hier meer leads te werven.

Werf meer leads door het kiezen van beurzen

1. Ga naar meer beurzen buiten je regio.

2. Registreer welke beurzen de meeste leads opleveren en zet dit af tegen de kosten. Springen er bepaalde beurzen uit? Investeer hier meer in.

3. Neem deel aan minder beurzen en steek meer tijd en energie in de beurzen die je wel bezoekt.

4. Kijk naar interessante beurzen buiten de landsgrenzen.

5. Leer je doelgroep steeds beter kennen. Welke beurzen bezoeken ze? Ga daar staan.

Werf meer leads met een betere mobiele of modulaire beursstand

6. Neem een grotere stand voor de beurs. Desgewenst kun je ook een beursstand huren

7. Laat je beursboodschap beter aansluiten op de overige marketinguitingen.

8. Gebruik kleuren die je producten of diensten versterken en die opvallen.

9. Waak voor een onopvallende en saaie stand, die precies lijkt op die van concurrenten.

10. Maak gebruik van multimedia en plaats beeldschermen aan de rand van de stand om aandacht te trekken.

11. Houd de stand netjes en toegankelijk, ook als het druk is.

12. Bedruk slogans en unique selling points op de vloer.

13. Bespaar niet op belichting.

14. Presenteer uitsluitend je best verkopende producten en geef die alle aandacht.

15. Maak de entree van je beursstand zo uitnodigend mogelijk. Ervaren standbouwbedrijven adviseren je o.a. over routing en verwachte looprichtingen.

16. Win voor elke show informatie in over het publiek en pas je marketingboodschappen en de stand hierop aan.

17. Gebruik minder tekst en grotere letters voor slogans, ze vallen meer op. Een professioneel standbouwbedrijf kan je hier uitgebreid over informeren.

18. Verwerk grote en aansprekende afbeeldingen in de stand.

19. Maak duidelijke keuzes en doe niet veel dingen half. Wat is je belangrijkste doel op de beurs? Ga daar vol voor.

20. Meld je op tijd aan en reserveer een plek waar het druk is, bijvoorbeeld op een hoek of naast een grotere concurrent.

Werf meer leads door vooraf te promoten

21. Vraag beursorganisatoren naar promotionele mogelijkheden.

22. Plaats de details over je beursdeelname op je website en laat mensen direct een afspraak inplannen (bijvoorbeeld via Google Calendar).

23. Geef kaarten weg aan vaste klanten en de interessantste prospects.

24. Attendeer vaste klanten per e-mail of brief op een interessante ‘beurs only’ actie.

25. Nodig je beste klanten en prospects uit voor een lunch of diner tijdens de beurs.

26. Kondig je beursdeelame in opvallende mailings, die echt uitnodigen om gelezen te worden.

27. Presenteer nieuws op de beurs en breng de (vak)pers hier vooraf van op de hoogte.

28. Stuur een ‘half’ cadeautje naar potentiële bezoekers. De andere helft kunnen ze in je stand ophalen.

29. Bereik potentiële beursbezoekers via social media-kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn.

30. Lanceer een eenvoudige WordPress-website met alle informatie over je beursdeelname en de gepromote artikelen en diensten.

31. Voeg je standnummer en adresgegevens toe aan alle uitgaande brieven en e-mails.

32. Stuur een e-mail nieuwsbrief over de beurs en de hoogtepunten naar (een relevant segment) van je adreslijst.

33. Adverteer met een banner of advertorial op de website van de beurs.

34. Stuur een briefkaartje naar klanten en prospects en stel ze een cadeautje in het vooruitzicht.

Werf meer leads tijdens de vakbeurs

35. Introduceer een nieuw product of een nieuwe dienst.

36. Bied heerlijk ruikende versnaperingen aan, zoals vers gebakken koekjes.

37. Schenk standbezoekers wat te drinken in.

38. Laat je beursmedewerkers opvallen door dezelfde kleding.

39. Adverteer in de beursbrochure.

40. Ontvangen bezoekers een goodiebag? Vraag naar de mogelijkheden om er iets aan toe te voegen.

41. Geef presentaties of workshops in je stand.

42. Presenteer een speciale beursaanbieding.

43. Bied gezonde dingen aan zoals fruit, en niet alleen snoep.

44. Organiseer een prijsvraag voor standbezoekers.

45. Sponsor iets zeer opvallends tijdens de beurs.

46. Organiseer een persconferentie, als je echt nieuws hebt te brengen.

47. Huur een gokkast, tafelvoetbalspel, dartboard of schiettent en verzin er eventueel een ludieke competitie bij.

48. Laat je stand openen door een bekende Nederlander (of look-alike) die geliefd is bij je doelgroep.

49. Geef een test-versie van je product weg.

50. Laat demonstraties zien op grote videoschermen.

51. Voeg op allerlei manieren interactiviteit toe. Mensen willen ‘doen’.

52. Zorg ervoor dat bezoekers je product of dienst kunnen voelen, bedienen of vast houden.

Werf meer leads met een betere presentatie

53. Ga niet zitten in je stand, maar sta en stel je toegankelijk op

54. Zorg dat standmedewerkers je producten of diensten volledig kennen. Steek daar tijd in

55. Train medewerkers op het stellen van open vragen en het voeren van effectieve verkoopgesprekken

56. Geef niet alleen een folder of brochure weg, maar noteer ook contactgegevens en zeg dat je aanvullende informatie mailt of opstuurt.

57. Verstop je niet achter tafels en stoelen.

58. Laat hoge leidinggevenden tijdelijk plaatsnemen in de stand en attendeer bezoekers op hun aanwezigheid.

59. Sluit een pact met je buren en verwijs bezoekers naar elkaar.

60. Geef medewerkers voldoende pauzes, zodat ze fris en scherp blijven.

61. Train jezelf in het herkennen van slechte leads, zodat je daar zo weinig mogelijk tijd aan spendeert.

62. Zet meer medewerkers in de stand, als het meer interessante leads oplevert.

63. Maak alleen gebruik van medewerkers die het werk echt leuk vinden.

64. Lach en straal plezier uit, het werkt aanstekelijk.

65. Loof een prijs uit aan de medewerker die de meeste kwaliteitsleads verzamelt.

66. Neem medewerkers mee die makkelijk contact maken.

67. Vertel medewerkers vooraf wat de doelen zijn en wat je van ze verwacht.

68. Gebruik een beurs niet als oefenproject voor stagiaires, daarvoor is het te kostbaar.

69. Train medewerkers in luisteren en doorvragen.

70. Neem tijd voor het positief afsluiten van het gesprek. De laatste indruk blijft hangen.

71. Gebruik badge-scanners om sneller contactgegevens op te slaan.

72. Zorg dat er voldoende scanners aanwezig zijn

73. Ontwikkel een kwalificatiesysteem voor leads, voor de afdeling sales.

74. Zet leads zo snel mogelijk door naar de salesafdeling.

75. Leg bezoekers geen woorden in de mond en laat ze zelf conclusies trekken. 

 Bijvoorbeeld: “Hoe ziet de ideale situatie er voor u uit?” Vervolgens kun je een brug slaan naar jouw oplossing

Conclusie

Leads werven op een vakbeurs is geen ‘rocket science’, maar het gaat evenmin vanzelf. Door vooraf doelen te bepalen en een wervingsstrategie uit te stippelen bereid je je optimaal voor op een beurs. 

Tip. Voldoet je huidige stand niet aan de eisen voor maximaal resultaat? Overweeg dan beursstandverhuur. Dan weet je zeker dat je beursstand perfect aansluit op het evenement. 

Lees ook meer over beursdeelname door te klikken op – Inrichten van jouw beursstand


This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.