De AIDA-formule, ken je hem nog? Hij wordt al decennia volop door marketeers gebruikt en de letters staan voor:
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
De AIDA-formule is direct toepasbaar op beursmarketing. Om meer standbezoekers te werven wil je hun aandacht trekken, interesse vergroten, een verlangen creëren en ze uiteindelijk zover krijgen dat ze actie ondernemen. Virtual Reality (VR) kan hierbij helpen.
Wat is Virtual Reality?
Virtual Reality (VR) is een verzamelnaam voor spellen, trainingen en ervaringen in een virtuele wereld. Gebruikers hebben in deze wereld interactie en kunnen om zich heen kijken. VR maakt het bovendien mogelijk om mensen en voorwerpen in een fictieve omgeving te plaatsen. Zo kun je situaties nabootsen die in het echt niet bestaan, of te kostbaar of gevaarlijk zijn. VR biedt eindelijk veel nieuwe mogelijkheden. Zo kun je de techniek inzetten op een vakbeurs, om meer bezoekers naar je stand te trekken. Op YouTube staat een fascinerend voorbeeld van een Amerikaans waterleidingsbedrijf. Beursbezoekers kregen een virtuele rondleiding door een immens waterfiltersysteem. Ze hoefden er slechts een VR-bril voor op te zetten.
Dit zijn de voordelen van VR voor een beurs.
Het is soms moeilijk om op beurs de aandacht te trekken van ´shoppende´ bezoekers. Helemaal als je min of meer hetzelfde biedt als concurrenten. Je kunt je aanbod wel op een vernieuwende manier onder de aandacht brengen, en daar is VR zeer geschikt voor.
Met Virtual Reality val je op. De techniek wordt nog niet massaal ingezet en trekt volop de aandacht. Dit zorgt voor extra bezoekers naar je stand. Een VR-animatie nodigt uit tot interactie. Als je een VR-bril ziet wil je hem proberen. Dit is een prima startpunt voor een kennismakingsgesprek.
Voor een VR-animatie heb je weinig ruimte nodig. Bezoekers kunnen op hun plek blijven staan of zitten, terwijl ze een complete virtuele omgeving aanschouwen.
Wat heb je nodig voor VR op een beurs?
Om VR in te zetten op een beurs heb je een aantal dingen nodig. Dit is allereerst een VR-animatie of video. Er zijn verschillende bedrijven die deze ontwikkelen en het kan al vanaf 1500 euro. Wil je een uitgebreide animatie, dan loopt het bedrag moeiteloos op naar tienduizenden euro’s. Goedkoop is het dus niet.
Naast een video of animatie heb je een VR-bril nodig om de beelden te bekijken. Het goedkoopste is een Google Cardboard, waarin je een mobiele telefoon klikt. Ook Samsung biedt verschillende VR-brillen en producten aan.
Wil je het professioneler aanpakken, dan kom je al snel uit bij de Oculus Rift. Dit is een VR-bril met een breed stereoscopisch beeld dat oorspronkelijk ontwikkeld werd voor gamers. Als gebruiker beweeg je je door een virtuele wereld door rond te kijken.
Er zijn inmiddels verschillende partijen in Nederland die VR-brillen verhuren. Vaak maken ze ook applicaties, zodat je bij een aanbieder terecht kunt.
VR inzetten bij een beurs: let dan hierop
Overweeg je VR in te zetten voor een beurs, dan komen daar wel wat dingen bij kijken. Uiteraard is dat de prijs, want de techniek is (nog) niet goedkoop. Met name een video of animatie laten ontwikkelen kan erg duur zijn. Daarnaast moet je VR-brillen kopen of huren.
Ze je VR in op je beursstand, laat het dan meer zijn dan een ‘gimmick’. Aan vrijblijvende bezoekers die je stand meteen verlaten heb je niet zoveel. Vorm een helder beeld van de mensen die je wilt bereken en creëer een onvergetelijke ervaring die hen bijblijft. Dat zijn de mensen waar je uiteindelijk zaken mee wilt doen.
VR leent zich uitstekend voor aanvullende beurspromotie. Maak opnames en foto’s en deel ze (na toestemming) via social media. Of film enthousiaste gebruikers na afloop en vraag ze wat ze ervan vonden. De beelden kun je delen via bijvoorbeeld Facebook, YouTube en Instagram.
Virtual Reality op beurs? Beelden zeggen meer dan 1000 woorden
Om de kracht van VR te ervaren sluiten we dit artikel af met een aantal voorbeelden van VR op vakbeurzen. Laat je inspireren, want de mogelijkheden zijn eindeloos.
VR voor toerismebureau
Een Amerikaans toerismebureau presenteerde beursbezoekers virtuele 360-graden-foto’s. Kijkers kregen zo het gevoel dat ze midden in de omgeving stonden.
Virtueel spel voor kraanwagenfabrikant
Deze fabrikant van kraanwagens liet een virtueel spel maken voor een beurs:
Lekke band op hoge snelheid
Wat gebeurt er als je met hoge snelheid een lekke band krijgt? Bandenfabrikant Bridgestone liet het beursbezoekers aan den lijve ondervinden.
Ervaar de kwaliteit van Lufthansa
Lufthansa behandelt zijn passagiers graag als VIP’s. Op een beurs in Berlijn konden bezoekers zelf virtueel ervaren wat de vliegtuigmaatschappij daaronder verstaat.
Nu bekijken– https://www.youtube.com/watch?v=OPRcbFrp9Y4