Wat is een goede plek voor je beursstand?

Voor het bepalen van de beste plek zijn er enkele handvatten te geven om de meest strategische plek te kiezen. Waar het natuurlijk om gaat is dat op de locatie van jouw standkeuze:

  • Er ook daadwerkelijk bezoekers rondlopen. Hoe meer hoe beter;
  • Jouw beursstand goed opvalt, en
  • Jouw beursmaterialen de volle aandacht krijgen van de bezoekers

Klinkt simpel en dat is het ook. 

Inschatting voor de beste standlocatie

Om een goede inschatting te kunnen maken over wat de beste plek voor jouw beursstand  zou kunnen zijn, is het in ieder geval belangrijk te kijken naar de onderstaande punten:

  • seminars en lezingen;
  • terras of catering op de beursvloer;
  • attracties;
  • stands in de loop;
  • ruimte rondom jouw stand;
  • concurrentie.

Seminars en lezingen

Veel beurzen worden gecombineerd met het houden van seminars en het geven van lezingen over een bepaald onderwerp binnen het vakgebied van de desbetreffende beurs. Meestal worden deze gehouden in een conferentiezaal die zich in directe verbinding met de “beursvloer” bevind. Veel bezoekers komen speciaal naar de beurs om daar deel te nemen aan zo’n seminar. De ruimten direct rondom deze conferentiezaal kunnen dan ook een prima plek zijn voor jouw beursstand of jouw beursmaterialen omdat er hier veel “traffic” is.

Terras – catering op de beursvloer

Een ander voorbeeld van zo’n “stop, – of verzamelpunt” is een terras waar hapjes en/of drankjes worden geserveerd. Het bezoeken van een beurs is vermoeiend, dus plekken waar bezoekers even kunnen zitten, rusten en eten of drinken zijn meestal interessante plekken voor jouw beursstand of beursmaterialen omdat zich hier de nodige bezoekers bevinden. Dat wil overigens nog niet zeggen dat die mensen ook aandacht voor uw beursstand hebben, dat is weer een ander verhaal…

Attracties

Ook speciale attracties op de beurs die georganiseerd worden door de beursorganisatie of door mede-standhouders kunnen zorgen voor extra “traffic” op jouw beursstand. Vooral op publieksbeurzen worden vaak veel activiteiten georganiseerd die veel mensen laten stoppen en kijken. Als mede-standhouder vlak bij zo’n bedrijf dat een attractie organiseert kun je hiervan meeprofiteren.

Bijzondere acties of attracties worden vaak in overleg met de beursorganisator georganiseerd. Soms moet de beursorganisator hiervoor zelfs toestemming geven. Het kan dan ook geen kwaad hiernaar te vragen.

Beursstands ‘in de loop’ 

Voor hoekstands (dus stands die aan een zijkant dicht zijn) geldt ze de meeste (het langste) aandacht krijgen als de open zijde van de beursstand “in de loop ligt. Logisch, want alleen op die manier is jouw beursstand het langste in beeld. 

Het is dus belangrijk te proberen een beeld te vormen van de ‘routing’ van de bezoekers. Nu is nooit met 100% zekerheid te zeggen hoe deze zal zijn, maar over het algemeen geldt dat bezoekers geneigd zijn meer/sneller aandacht te geven aan beursstands die aan de rechterkant van de door hun gekozen route liggen. Om die reden zijn de buitenpaden vaak goed. Wel zijn dit over het algemeen de kleinere (standaard) beursstands. 

Ruimte rondom jouw stand

Hoe meer ruimte er om jouw beursstand is en hoe breder de gangpaden eromheen, hoe meer aandacht de beursstand krijgt. Dit komt voornamelijk omdat de aandacht minder wordt afgeleid van jouw beursmaterialen door andere beursstands en de omgeving.

Het valt echter voor een beursorganisator vaak niet mee om te komen tot een definitieve plattegrond. En daarom wordt er tijdens de periode waarin de standruimten worden verkocht vaak veel geschoven met oppervlakten. Beursstands worden dan vaak breder en/of dieper verkocht dan in eerste instantie gepland. Dit om zo goed mogelijk te kunnen voldoen aan de wensen van de klant. Door het verschuiven van deze ruimten kunnen ook de gangpaden breder worden of smaller als oorspronkelijk gepland. Liever ruime en brede paden rondom jouw beursstand dan smalle gangpaden, is onze ervaring. Jouw beursstand komt veel beter tot zijn recht als er meer ruimte omheen is. 

Concurrenten

Laat je goed informeren waar jouw directe concurrenten zich bevinden. En bedenk wat jij ervan vindt als jouw beursstand direct naast of tegenover die van jouw concurrent komt te staan. In sommige gevallen probeert de beursorganisator bedrijven die dezelfde business uitoefenen allemaal bij elkaar te plaatsten. Dit met de gedachte dat het voor bezoekers die op zoek zijn naar dergelijke bedrijven gemakkelijker is om een compleet aanbod te zien. En dat is natuurlijk ook zo.

De vraag is echter wat jij daarvan vindt als standhouder. Vindt je dat prima of staat je zelfs graag direct bij jouw concurrent(en), dan is er niets aan de hand. Als dat niet zo is, dring dan liever aan op een andere plek voor jouw beursmaterialen. Natuurlijk geldt dit niet voor zeer specialistische “verticale” (vak)beurzen. Daar sta je met alleen maar concurrenten.

Probeer je ook zo snel mogelijk in te schrijven. Hoe later je inschrijft, des te ongunstiger vaak de beschikbare plaatsen voor jouw beursstand nog zijn. Ook een goede verstandhouding met de beursorganisator kan helpen bij het vinden van de beste plek op de beurs.

Dit bericht is gepost in blog. Bookmark de link.

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.