De ultieme contentstrategie voor je volgende vakbeurs

Een vakbeurs was vroeger dé plek om in contact te komen met toekomstige klanten. Tegenwoordig vinden ze je online. Gelukkig kunnen de twee elkaar wel versterken, met een slimme contentstrategie. In dit artikel ontdek je hoe.

Het is bijna niet meer voor te stellen dat we vroeger geen internet hadden. Tegenwoordig is het wereldwijde netwerk overal: op je telefoon, tablet, computer en zelfs in broodroosters en lantaarnpalen. Voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten hoeven we dan ook niet meer naar een publieks- of vakbeurs. Die vind je online. De rol van beurzen verandert daardoor van verkopen naar het maken van verbindingen. Want bij grote beslissingen zal altijd de behoefte blijven bestaan aan een persoonlijk gesprek.

Beurzen en social media kunnen elkaar enorm versterken. Door online zichtbaar te zijn leren potentiële klanten je kennen. Met de juiste balans tussen online en offline houd je blijvend contact. Veel ondernemers zien wel de kracht van social media, maar vinden het lastig om het structureel in te zetten. Dit stappenplan helpt daarbij.

Social media inzetten voor beurzen begint met een contentstrategie

Via social media kun je bedrijfsdoelen behalen. Zet je de kanalen in aan de hand van een vooraf bepaalde contentstrategie dan heeft dit talloze voordelen:

– Je profileer je als expert
– Je creëert naamsbekendheid en vertrouwen bij toekomstige klanten en beursbezoekers
– Je komt in contact met nieuwe doelgroepen
– Je attendeert potentiële klanten op mogelijke problemen en de consequenties van niets doen
– Je krijgt fans die graag zaken met jou doen
– Je werft meer bezoekers voor je beursstand

Een van de nadelen van social media is dat het zoveel tijd kost, maar via deze stappen kun je daar wat aan doen.

1. Bepaal doelen

Sta allereerst stil bij deze vragen:

– Wat wil ik uitdragen via social media?
– Wat vindt mijn doelgroep relevant?
– Hoe onderscheid ik me concurrenten?
– Hoeveel tijd heb ik voor social media?
– Hoe weet ik of mijn inspanningen lonen?

Bepaal je doelen bij voorkeur SMART. In het artikel over KPI’s lees je er meer over.

2. Bepaal je presentatievorm

Nu je weet welke boodschap je wilt uitdragen kun je nadenken over de vorm. Gebruik je bijvoorbeeld de aanspreekvorm je of u? En wat doe je met beeldmateriaal? Werk je in een team, dan is het verstandig om hier afspraken over te maken.

3. Denk goed na over de mensen die je wilt bereiken

Als je iedereen probeert te bereiken, bereik je vaak niemand. Je boodschap is simpelweg te algemeen en spreekt niemand aan. Inventariseer daarom wat mensen nu van je organisatie vinden en vorm een zo goed mogelijk beeld van wie je wilt bereiken. Hoe concreter dit is, hoe makkelijker je hen aanspreekt.

4. Bepaal je social media kanalen

Waarschijnlijk heb je al verschillende social media kanalen vastgelegd. Is dit nog niet het geval, doe dit dan alsnog en kies bewust. Enkele vuistregels:

  • Facebook is erg geschikt voor het creëren van een community. Interactie staat centraal.
  • Instagram is interessant als je bedrijf of organisatie over mooi fotomateriaal beschikt. Gebruikers zijn overwegend jong.
  • LinkedIn is de beste keuze voor zakelijk gebruik en het volgen van werk gerelateerde trends en ontwikkelingen.
  • Pinterest is net als Instagram een visueel platform, dat hoofdzakelijk wordt gebruikt door vrouwen.
  • Twitter leent zich goed voor conversaties over specifieke onderwerpen, zoals een nieuwsfeit of een tv-programma.
  • YouTube is heeft meer dan een miljard gebruikers. Dat is bijna een derde van alle internetters wereldwijd! Dagelijks bekijken ze honderden miljoenen uren video over elk denkbaar onderwerp.

Zoals je ziet is het aanbod aan sociale netwerken enorm, en dit zijn ze nog lang niet allemaal. Stort je daarom niet zomaar op elk kanaal en kies bewust.

5. Bepaal hoe vaak je content plaatst

Een van de grote uitdagingen van social media is consequent updates plaatsen. Gelukkig zijn er diverse tools die je daarbij kunnen helpen. Het is belangrijk om vooraf een realistische planning te maken, want je begint al snel te ambitieus. Ook hierbij weer enkele vuistregels:

  • Facebook: maximaal 2 berichten per dag
  • Twitter: tussen de 5 en 10 berichten per dag
  • LinkedIn: 1 inhoudelijke update per dag
  • Pinterest: 2 a 3 berichten per dag

6. Varieer en combineer

Social media uitsluitend inzetten om te verkopen werkt niet. Daar trappen gebruikers niet in. Wat het beste werkt is een gezonde balans tussen informatie, interactie, vermaak en commerciële content. Enkele voorbeelden:

  • Deel berichten die voor je doelgroep van belang zijn
  • Wissel tekstberichten af met opvallende foto´s en video´s. Laat bijvoorbeeld zien hoe of waar mensen je producten gebruiken
  • Complimenteer volgers
  • Hou een lijst bij van wetenswaardigheden over jouw vakgebied en plaats ze af en toe als update
  • Warm je volgers met foto’s en teksten op voor een aanstaande beurs
  • Maak video’s met je smartphone en deel ze via Facebook en YouTube
  • Sta je op een beurs? Nodig je volgers uit voor een persoonlijke kennismaking
  • Maak mensen blij met jouw kennis en geef iets weg, zoals een handleiding, factsheet, of e-book
  • Steun je een goed doel? Laat je betrokkenheid zien en tweet erover
  • Gebruik humor! Dat werkt altijd

7. Gebruik handige tools

Social media inzetten kost erg veel tijd. Met handige tools als Buffer en Kuku beperk je dit. Op Kuku.io plan je bijvoorbeeld eenvoudig updates in. Dit werkt als volgt: Ga naar Kuku.io en koppel je social media kanalen aan de dienst

Schrijf een update, voeg een afbeelding toe en selecteer de platforms waar je deze wilt plaatsen

Geef desgewenst een aangepaste tijd en datum op

Met Kuku kun je ook eenvoudig een Content Plan opstellen. Je ziet een online kalender waarin je met enkele muisklikken toekomstige updates plaatst. Dit is ideaal in aanloop naar een beurs, waarin je toch al druk bent. De dienst verstuurt de berichten automatisch voor je, zo vaak je maar wilt.

Contentstrategie en beursdeelname: 1 + = 3

De rol van beurzen is sterk veranderd, maar allerminst uitgespeeld. Met de juiste balans tussen online en offline houd je blijvend contact met huidige en toekomstige klanten. Social media speelt daarin een essentiële rol. Met de tips en stappen uit dit artikel ben je blijvend zichtbaar. In de virtuele en in de fysieke wereld. 


This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.